Tuesday 22 March 2011

Cik Patin :: Design 1 :: Penternakan Ikan Air Tawar

Oleh : RUZIYATOL AZIAN BINTI ARAJAMI (D20072031029)

Hai.. assalamualaikum buat penduduk Tg Malim, Proton City dan sekitarnya!! Harap anda semua sihat. Ok.. kali ini Cik Patin  a.k.a Ruziyatol Azian Arajami pulak nak bercerita dengan anda. Seperti yang anda semua tahu kami ada berita baik buat anda!! Anda biasa kan berjalan-jalan di tasik Proton City pada di hujung-hujung minggu atau di waktu-waktu petang bersama rakan atau family anda. Tidak dinafikan suasana Tasik Proton City memang mampu memberikan anda ketenangan.. tp kami merasakan tasik ini agak sunyi dari sebarang aktiviti yang menarik. Kami perhatikan para pengunjung yang datang ke tasik ini tak lain tak bukan berjoging, berjalan-jalan sambil hirup udara segar dan paling extreme pernah kami tengok adalah aktiviti berkayak. Tapi itu pun x selalu. Jadi alangkah sayangnya jika tasik yang indah ini tidak dimanfaatkan sepenuhnya dengan aktiviti-aktiviti yang lebih menarik.!!

So.. kami diberi tanggungjawab untuk mereka bentuk satu projek yang mampu disumbangkan kepada komuniti setempat dengan sedikit ilmu dan kepakaran yang kami ada. Jadi setelah perbincangan dibuat kami sepakat untuk membuat projek mega yang bertajuk “Community WonderFul Fish”.. Apa agaknya bentuk projek ini. Meh cik Patin nak cerita!!  Cik Patin dah design beberapa idea yang boleh diaplikasikan untuk projek ‘Community Wonderful Fish’ tu.  Antara design-designnya adalah seperti di bawah :


Ok.. Ini design cik Patin yang pertama. Dalam design ni cik Patin  wujudkan satu port penternakan ikan air tawar. Kat sini macam-macam jenis ikan air tawar boleh di dapati seperti ikan tilapia, puyu, lampam dan lain-lain.  Apa yang menarik, pengunjung sendiri berpeluang untuk menjaga ikan di sini contohnya mereka boleh memberi ikan makan. Dengan hanya mengenakan sedikit yuran sejumlah RM 4.00 pengunjung berpeluang untuk memancing ikan yang telah dilepaskan ke tasik apabila sudah mencapai tempoh matang. Di satu sudut tasik, diwujudkan satu galeri khas  berkaitan ikan air tawar bagi memberi maklumat kepada orang ramai .. yang bestnya bentuk galeri tu pun diadaptasi dari bentuk ikan!! Antara yang ada dalam galeri tersebut adalah maklumat mengenai spesis-spesis  ikan,  maklumat berkaitan sistem penternakan ikan air tawar, maklumat berkaitan pelepasan benih ikan, maklumat berkaitan kaedah mengawal dan mencegah penyakit ikan air tawar dan banyak lagi perkara yang berkaitan dengan sistem penternakan ikan air tawar.

Apa yang lebih menarik, para pengunjung juga boleh menikmati ikan yang dipancing di situ juga selain dijual atau dibawa pulang ke rumah!! Pelbagai aktiviti menarik seperti barbeque dapat dilakukan bersama teman dan keluarga tersayang!! Bayangkan.. di samping dapat berkelah, menikmati udara segar di petang hari, dapat melihat ikan-ikan berenang, memberi ikan makan, memancing dan juga dapat menimba ilmu di galeri berdekatan, ia  benar-benar memberi manfaat yang tidak terhingga kepada pengunjung. Sesunggguhnya taman ternakan ikan air tawar ini benar-benar dapat memberi kepuasan kepada pengunjung yang cintakan alam semula jadi dan inginkan aktiviti yang lain dari tempat yang biasa dikunjungi!!

8 comments:

  1. salam.saya amat suka dan gembira kalau projek mega ini dapat dibangunkan dan dijayakan.memang tidak dinafikan bahawa saya dan keluarga saya amat suka akan tempat2 yg sebegini.selain dapat beristeri rehat dan beriadah,kami juga dapat memancing dan terus memasak dan makan hasil tangkapan kami nanti.alangkah seronoknya!tapi bagaimana pula dgn fasiliti yg lain?seperti tandas dan surau?adakah ianya juga akan disediakan?

    ReplyDelete
  2. waa... bestnye tmapt ni... kalo jadi btul2 kan best!!! haha.. cik iwan kate dapt beriteri rehat?? sy pon nk bersuami rehat jgk lah.. heheh

    ReplyDelete
  3. sye pernah pergi kt tasik proton city ni.. mmg tmptnye best. tenang ajer.. tp agak bosan jgk sbb xbyk aktiviti leh buat kt sane. tp kalo btul lah ade tmpat penternakan ikan siap leh pancing lagi n hasilnya leh makn kt ctu jgk ngn family or kwn2 mmg betul2 enjoy la!! galeri ikan tu pun nmpak cm menarik.. good teruskan usaha anda!!

    ReplyDelete
  4. mntak maaf..salah ayat plak.hehe..btul kata mizz tu.kalau la projek mega ni menjadi tentu juga bandar tanjung malim tidak akan sunyi sepi.maklum la kan,bila stiap kali cuti sem atau cuti hjung mggu,pelajar2 upsi dan pekerje2 kilang proton city akan keluar dari situ disebabkn bosan dan tiada tempat2 yg best dan menarik utk mereka semua berehat,beriadah dan menenangkan minda.tapi kalau tasik ni dah dimajukan nanti tentunya ianya akan menjadi port yg akan sering dikunjungi dan dilawati..moga ianya akan berjaya dicapai!

    ReplyDelete
  5. dan pelancong pun akan dtg kt cni.. bukan pnduduk stemapt je.. btul kate cik iwan.. kt t.malim kurang tmpat utk bhibur.hjg mgu bdk2 upsi suke kuar kl atau lain2 tmpat utk relese tensen. so kalo ade tmpat cmni mmg bgus la..

    ReplyDelete
  6. wah...bahagieny...tp lau ade shading lg nmpak real...

    ReplyDelete
  7. tq putra.. kalo ade shading bru nmpak real eh?? ok.. i will try it again

    ReplyDelete
  8. sdap mkn nasi kt kwsan cmni..bleh dimajukan lg dgn mnyediakn kolam kecik untuk knk2 mncing..xdak la bhaya sngt kt diaorg kn..

    ReplyDelete